Kapitel 4 Exempel promptar för dina elever.
En användbar prompt för elever som vill ha förkla-ringar på ett specifikt ämne. Elever kan ersätta “[ämne]” med något som de vill ha förklarat, som till exempel “kemiska bindningar” eller “historiska händelser under andra världskriget”.
En annan användbar prompt för elever som vill ha en förklaring på ett specifikt begrepp. Elever kan ersätta “[begrepp]” med något som de vill ha för-klarat, som till exempel “symbios” eller “Pythagoras sats”.
En användbar prompt för elever som vill ha exem-pel på ett specifikt koncept. Elever kan ersätta “[koncept]” med något som de vill ha exempel på, som till exempel “geometriska figurer” eller “enzymer”.
En användbar prompt för elever som behöver hjälp med att utföra en specifik uppgift eller räkneopera-tion. Elever kan ersätta “[uppgift]” med något som de vill ha hjälp med, som till exempel “multiplika-tion med decimaltal” eller “att skriva en argumente-rande text”.
En användbar prompt för elever som behöver hjälp med att skapa en specifik typ av graf. Elever kan ersätta “[typ av graf]” med något som de vill ha hjälp med, som till exempel “stapeldiagram” eller cirkeldiagram”.
Används för att få förslag på den bästa metoden för att lära sig ett specifikt ämne.
Används för att be mig om tips på hur man kan studera mer effektivt för ett specifikt ämne.
Används för att få förslag på bra resurser som man kan använda för att lära sig mer om ett specifikt ämne.
Används för att be mig om hjälp med att förstå en specifik uppgift som eleverna behöver lösa.
Används för att få information om de viktigaste begreppen och termerna inom ett specifikt ämne.